Místo plastu papír, dřevo nebo klasické nádobí. Další firmy, mezi nimi i fast foody, omezují jednorázové obaly. Zatím dobrovolně, oficiální zákaz přijde za dva roky. Členské státy EU už potvrdily novou směrnici proti plastovým výrobkům na jedno použití v celé Unii.

Odcházení od plastů

Přechod na papírová brčka a další ekologické materiály chystá řetězec restaurací McDonald’s. V současnosti testuje papírová brčka, která by do třech až čtyř měsíců měla být v restauracích zavedena. Zmrzlinu McFlurry bude prodávat v papírovém obalu bez víčka s lehčí lžičkou.

Firma má nyní 80 procent obalů vyrobených z papíru. Zbývající plastové obaly jsou kelímky, víčka na salát a podobně.

Vedení řetězce také chce, aby do roku 2025 byly všechny obaly z recyklovaného materiálu a certifikovaných zdrojů.

Podle odborníka na odpady Iva Kropáčka z Hnutí Duha není ale papír, který je v restauraci znečištěn, ideální pro recyklaci.

„Znečištěný materiál se nedá recyklovat. Lepší by bylo ho kompostovat. Pokud je tedy zajištěno třídění a odvoz, tak dává smysl kompost nebo energetické využití,“ sdělil agentuře ČTK. Energetické využití ale znamená další spalování. „Nejlepší by bylo mít systém omývání obalů a nádobí a zbavit se jednorázových obalů,“ dodal Kropáček.

Řetězec KFC

Řetězec KFC například používá papírové tašky místo původních plastových. Pracuje i na náhradě současných kelímků na nápoje za plně ekologickou variantu nebo nahrazení plastových příborů, brček a tácků, uvedla Ivana Dlouhá z firmy KFC.

Dodala, že KFC šetří energiemi, třídí odpad – jak po zákaznících, tak vzniklý chodem restaurace. Použitý olej se vrací k dalšímu použití. „V KFC Rozvozu používáme k přepravě i pěší roznos. Do budoucna zvažujeme flexibilnější a k životnímu prostředí šetrnější doručování – elektroskútry.“

Řetězec Bageterie Boulevard zavedl ve svých kamenných restauracích porcelán na kávu či třeba na palačinky. Plastové příbory zde nahradil nerezovými. Zákazníkům umožňuje nákup nápojů do jejich vlastních obalů (lahve, termohrnky). Snaží se také omezovat plastové či papírové materiály v provozech, v kuchyních. Například nahrazením papírových utěrek látkovými či používáním obalů na opakované použití.

 

„Za důležité považujeme nahrazení našich plastových obalů na nápoje a jednorázová brčka, kde ale hledáme takové řešení, které bude opravdu přátelské k životnímu prostředí. To znamená materiály, které se v krátké době rozloží a životní prostředí nezatíží. Zde hledáme vhodné dodavatele, protože dostupné výrobky tyto parametry bohužel nesplňují, a byť se tváří jako ekologické, tak ve skutečnosti takové nejsou. Předpokládáme, že alternativu k těmto obalům nabídneme ještě do konce tohoto roku,“ uvedl marketingový ředitel Marek Picek.

 

Podle ředitelky Institutu cirkulární ekonomiky Soni Jonášové je obecně dobré snižovat množství jednorázového obalu. Za přínosný by ale také považovala přístup, kdy se změní způsob nabídky. „Jde o to, že dnes často zákazník dostane automaticky plastový kelímek i s brčkem, takže si to tak vezme. Kdyby ale bylo brčko třeba na vyžádání, jejich používání by se snížilo,“ vysvětluje.

 

Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2829263-retezce-rychleho-obcerstveni-ustupuji-od-plastu-zakazniky-cekaji-papirova-brcka-ci

Mrkněte dále na:

…a stahujte naší první e-knihu:

Jak se zbavit igelitek jednou provždy

Zajímá vás, v čem si odnést nákup z obchodu, když ne v igelitové tašce? Nebo jaký mají vůbec plasty vliv na naše zdraví a jak omezit jejich spotřebu? Na vše vám dáme odpověď v našem novém e-booku.

 

Budeme rádi za vaše postřehy, co se děje v „Eko světě“.

Podělte se s námi o vaše zkušenosti s ekologickým smýšlením, povyprávějte nám o vašich Eko krocích. Pište níže. Čekáme na to!

Odměňte nás odběrem na Facebook stránkách a sledujte tak projekt Bez igelitky!

#BEZIGELITKY