Je to jednoduché. Pokud nebudou v obchodech igelitové tašky, lidé je nebudou kupovat. Zkrátka začít se musí v obchodech. Stejně tak mohou ke snížení spotřeby plastových tašek přispět i samotné firmy.

Plastová realita u nás

Ještě nedávno byla spotřeba igelitových tašek v České republice opravdu vysoká, a to přibližně 300 kusů igelitek na osobu za jeden rok. Ke zlepšení této situace radikálně přispěla novela zákona č. 477/2001 Sb., o obalech, která nařídila povinné zpoplatnění igelitových tašek ve všech obchodech bez výjimky.

Její vliv na spotřebu igelitových tašek u nás byl opravdu velký. Lidé zřejmě  přestali o igelitových taškách přemýšlet jako o produktu zdarma, který pokaždé dostanou za svůj nákup, a začali ho vnímat jako tovar, který kupují, aniž by ho potřebovali. Drobný poplatek za igelitové tašky, jehož výši si obchodníci určují sami, tak dokázal mnoho. Přesto je spotřeba igelitových tašek stále vysoká – cílem je snížit jejich spotřebu na minimum.

Kvůli zpoplatnění však obchody přišly o levnou reklamu, kterou dělali sami zákazníci při odnosu zboží v igelitových taškách s logem a někdy i s informacemi o slevách. Řešení je přitom velmi jednoduché, a to nahradit igelitové tašky ekologickou alternativou, například papírovými taškami, které se v přírodě snadno rozkládají, a navíc jsou recyklovatelné.

Velké firmy oficiálně končí s jednorázovými plasty

Ke snížení spotřeby igelitových tašek významně přispěla také kampaň Ministerstva životního prostředí s trefným názvem #dostbyloplastu, ke které se připojila řada velkých firem. Cíl kampaně je přitom jasný – zredukovat množství jednorázového plastového odpadu včetně igelitových tašek a nabídnout alternativy.

Nezůstávejte pozadu!

Snížit spotřebu jednorázových plastů v obchodech je přitom tak jednoduché. Navíc zákazníci dnes na ekologii opravdu slyší. Například plastové sáčky je možné nahradit papírovými. Stejně tak funkci igelitových tašek skvěle zastoupí ty papírové, které jsou často cenově srovnatelné. Mnoho obchodníků si však stále myslí, že jde o luxusní zboží, které se jim finančně nemůže vyplatit. Rádi vás přesvědčíme o opaku pomocí cenového srovnání od společnosti Taskahned.cz, která se zabývá výrobou a potiskem papírových tašek.